Po dvanástich rokoch sa ukazuje, že Slovensko sa vydalo v decentralizácii čudným smerom. Predchádzajúce vládne reformy rozdelili kompetencie niekdajšieho štátneho aparátu medzi štát, kraje a obce. Najhoršie je na tom to, že tieto tri zložky medzi sebou kooperujú účelovo, nie systémovo. Všetko záleží len od toho, kto je zvolený vo voľbách do jednotlivých zložiek. A tak sa vydiera. Vydierajú v zásade tí na vyšších pozíciách tých na nižších. Jeden slogan za všetky o vydieraní, v tomto prípade vydieraní voličov, hovorí v Bratislavskom kraji. Parafrázujúc ten slogan je o moci a zavádzaní. Predstaviteľ štátnej výkonnej moci na bilboarde tvrdí, že bude Bratislavskému kraju lepšie, ak zvolia do funkcie predsedu BSK osobu poplatnú štátnej moci. Hop, a sme pri koreni veci. Vydierania. Len si kladiem otázku, či naozaj z toho, že osoba na pozícii predsedu samosprávneho kraja bude poplatná vláde, je výhodná pre občanov. Vydieraním je to, že vláda pustí nejaké peniažky kraju navyše? HA, a nebuďte smiešni, že občania z toho balíka aj niečo budú mať. V zásade to navyše pôjde do vrecka záujmových skupín prostredníctvom onoho zvoleného kandidáta. Pre rovnováhu síl v riadení štátu a samosprávnych krajov, bez ohľadu na osoby, bolo by vhodné, aby vládna strana neobsadila všetky pozície županov. Za rozumné pre občanov, aby obsadila maximálne štyri pozície županov. Prečo? Každý by si mal odpovedať sám. Dokonca pre rôznorodosť vedení samosprávnych krajov by bolo vhodné, aby bol zvolený aspoň jeden nezávislý župan. Nemyslím tým však istého nezávislého kandidáta na župana, ktorý má jasne deklarovanú a otvorenú podporu vládnej strany. Kandiduje 10 nezávislých kandidátov na županov, v dvoch krajoch sú dokonca dvaja. Takže pre rovnováhu síl, považujem za vhodné, aby za predsedu samosprávneho kraja mala vládna strana svojich štyroch (vrátane toho akože nezávislého), opozícia troch a jeden by bol nezávislý. Je úplne jedno, či ten nezávislý bude v Trenčíne, Žiline, Banskej Bystrici, alebo v Bratislave. Veď nezávislý župan akoby zrkadlovo zastupoval tisíce nezávislých komunálnych poslancov a stovky starostov a primátorov. Platí pre kraje to čo platí pre obce a mestá, že aj do krajskej samosprávy môžu byť zvolení nezávislí, alebo len tí zo straníckych kandidátok? Odpoveď na to dajú voľby. Okrem nezávislých kandidátov na predsedov kandidujú aj stovky nezávislých kandidátov na poslancov, takže tí môžu vyvažovať straníckych kandidátov.
Dvanásťročný projekt samosprávnych krajov sa vôbec nestretol s pochopením obyvateľstva. Spolu s voľbami do Európskeho parlamentu sa ich zúčastňuje najmenší počet voličov, ktorého číslo osciluje okolo hranice 20 %. Nebolo by načim zamyslieť sa nad tým, že by sme v reforme samosprávnych krajov mali pokračovať tak, že by sme dokončili reformu a zrušili kraje v tejto podobe? Už dlho sa operuje s modelom 3 kraje + Bratislava, ako bolo za dávnych čias. A v rámci troch veľkých krajov vytvoriť prirodzené regióny? Táto reforma by mala prebiehať paralalelne aj s reformou volebných obvodov do Národnej rady Slovenskej republiky, kde by sa namiesto jedného volebného obvodu zaviedli aspoň tri, prípadne štyri volebné obvody?
Autor je jediný nezávislý kandidát na predsedu Bratislavského samosprávneho kraja, ktorý aj podpisy ku kandidatúre zbieral osobne.
Pán Blaško, možno v Maďarsku sú ...
Nie je problém v počte VÚC, ale ...
Za nevydarenú, predraženú decentralizáciu,... ...
Už zajtra je neskoro.Tie tri kraje ...
Pridávam sa . ...
Celá debata | RSS tejto debaty